lauantai 31. joulukuuta 2016

Joulu Unkarissa

Heti koeviikon loputtu suuntasin kohti Unkaria, jossa vietimme joulun perheen kanssa. Tämä oli siis toinen joulu mitä siellä oon viettänyt, ja täytyy myöntää että aika erilaista on suomen jouluun verrattuna. Joulunvietto sukulaisten kanssa on myös erilaista kun vain kotona kölliminen. Musta oli ihanaa nähdä perhe pitkästä aikaa samassa maassa ja samassa huoneessa. Ei turhan usein näin ole. Tiettyä tunnearvoa löytyy myös siitä, että sain viettää joulun isovanhempieni luona. Ei koskaan tiedä, tuleeko tällaista joulua enää olemaan. 



Matka taittui muuten oikein mukavasti, paitsi lähdin kuumeisena ja ikävä kyllä palasinkin kuumeisena. Onnistuin myös hukkaamaan viikon sisällä 2 parit upouusia hanskoja. Välillä mietin, mihin jätän mun aivot kun niitä tarvitaan. Laitetaan se flunssan piikkiin. Oon harvoin kipeä, mutta kun oon niin sitten kunnolla. Joulun jaksoi kyllä hymyillä tulehdusta laskevien lääkkeiden avulla, ja onneksi olo on jo paljon parempi. 







Tietenkään en malttanut olla koko viikkoa sängynpohjalla toipumassa, vaikka olisi ehkä pitänyt? Kävin käveleskelemässä, viettämässä vähän omaa aikaa sekä siskoni kanssa aleostoksilla, tietenkin. Sää suosi, ja Budapest oli yhtä kaunis kuin aina, ellei kauniimpikin. 




Luulen, että oon pahimmasta identiteettikriisistäni selvinnyt. Pari viime vuotta ovat olleet sen kannalta hankalia, että selvittäisin mihin mä oikeastaan kuulunkaan. Kahden maan kansalaisena tämä on kai kohdattava. Mulla on kesät aina ollut mahtavia Unkarissa, minkä takia ajattelin että siellä elämä on jotenkin kivempaa. Kuitenkin vähän ikää saadessani oon tajunnut, että arki on kaikkialla arkea. Saatan kyllä tykätä kaupunkina Budapestistä todella paljon enemmän kuin Kauhajoesta, mutta tekeekö se siitä siltikään kotia? Mä todella, siis todella rakastan olla Unkarissa, ja mulla on siellä rakkaita ihmisiä. Nyt sieltä palatessani mulla oli kuitenkin hyvä olo, tunsin palaavani kotiin. 





Koti ei oo mulle paikan nimi, vaan se olo minkä se saa aikaan. Koti on mulle rakkaita ihmisiä, joiden näkemistä odottaa. Koti on mulle ehkä myös oma huone, oma rauha. Koti on se missä voit olla rennosti ja tehdä mitä ja miten haluat.  Koti on se minne voit pyytää rakkaita ihmisiä olemaan kanssasi. Kodin merkitys on varmasti monelle erilainen, ja siihen liittyy erilaisia asioita. Mun on ehkä jopa aikaista sanoa, mikä on mulle koti, tai kodin merkitys vaihtelee eri elämänvaiheiden aikana. Who knows. Joka tapauksessa, oon todella kiitollinen kahdesta kotimaasta, rakkaista ihmisitä jotka odottavat aina jommassa kummassa maassa, ja ylipäätään siitä että saan viettää joulun rakkaimpien kanssa. Tuli syötyä ja juotua hyvin, keskusteltua suurista ja pienistä asioitsta, ja nautittua toistemme seurasta. Toivottavasti teilläkin oli ihana Joulu :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti